23 Aralık 2014 Salı

Homofobik Kızılay'a: AIDS heteroseksüellere de bulaşabilir


Yıllar önce askerliğimi yazıcı olarak yapmıştım. Günlerden bir gün, komutanlarımdan biri henüz 1 yaşındaki bir bebek için kan arandığını söyledi; üstelik aranan kan grubu 0 rh (-). Karşılaşacağım özel durumdan habersiz, verebileceğimi söyledim ve hastaneye gittim.

Elime hemşire tarafından tutuşturulan formu doldurmaya başladığımda hiç beklemediğim bir soruyla karşılaştım:

Son 1 yıl içinde yabancı uyruklu biriyle ya da eşcinsel bir ilişkide bulundunuz mu?” (O dönem buna benzer bir cümleydi). Konu hakkında herhangi bir bilgim yoktu ve ben yardım edeyim derken, daha kötü sonuçlara sebep olmak istemediğim için “evet” cevabını işaretledim. Sanki erkek erkeğe ilişkiye girmiş olmakla bir hata yapmışım gibi hissettim ve hatamın sonuçlarından bir bebeğin etkilenmesini istemedim. Hemşire forma baktı ve sizden kan alamayız deyip beni geri gönderdi.

Askerlikten önce yurtdışı deneyimim olduğu için konu hakkında sorulan sorulara o minvalde yanıtlar verdim. Bebeğin durumu hakkında ise bir bilgi alamadım.

Bugün ise haberlerde, aşağıdaki videoda izleyebileceğiniz homofobiden bahsediliyordu.


Kızılay Genel Başkanı Ahmet Lütfi Akar’a göre özellikle AIDS açısından risk grubu oluşturuyormuşuz. Ayrıca AIDS eşcinsel ilişki yoluyla bulaşıyormuş! Programın sunucusunun kan vermek isteyen eşcinselin, bu durumu yazmazsa ne olacağı yönündeki sorusuna da “Yazmazsa yapacak hiçbir şeyimiz yok. O analizlerde çıkar. Eşcinsel diye kanında bir şey çıkacak diye (bir şey) yok” diye devam etmiş.

“Mademki ‘en modern’ cihazlarınızla yaptığınız analizlerinizde ‘risk’ diye bahsettiğiniz durumlar açıkça ortaya çıkıyor, neden insanlara bu tip sorular soruyorsunuz?” diye devam edebilirdi söyleşiyi yapan kişi. “Çünkü AIDS sizin zannettiğiniz gibi eşcinsel hastalığı değil. Heteroseksüeller arası gerçekleşen cinsel ilişkilerde de HIV bulaşabiliyor; farkında mısınız?” diye üsteleyebilirdi mesela. Hatta “Eski Türk filmlerinden etkilenip, eşcinselliğin kan yolu ile bulaşabileceğini mi düşünüyorsunuz?” diyerek bir adım daha da ileriye gidebilirdi tabi. Elbette sunucumuz da homofobik söylemlerde başarılı olduğu için bunları yapmamış ama biz buradan bu soruları sormadan geçemiyoruz.

Hazır sormuşken, sorduklarımızı yanıtlamayı da görev biliyoruz. Homofobik olduğunuz için ve/veya eşcinselleri fişlemeyi görev bildiğiniz için bu soruları sormayı işten sayıyor olabilirsiniz mesela. AIDS’in eşcinsel hastalığı olduğunu, heteroseksüellere bulaşmadığını düşünüyor da olabilirsiniz sanırız. Hatta o da bir şey mi, eşcinselliğin bir hastalık olduğu üzerine de düşünceleriniz olabilir gibi geliyor. Eğer bunlar varsa zihninizde, maalesef bunların tümünde yanlışsınız demek boynumuzun borcu. Bahsettiğiniz bilimsel gerçekler üzerinden konuşuyoruz biz de; köhne fikirler üzerinden değil.

Ayrıca homofobik sunucunun "Normal bir kan eşcinsele oluyor mu hocam?" şeklindeki homofobik sorusuna kan veremediğimizi ama kan alabildiğimizi söyleyen Akar’a “teşekkür” de etmek istiyoruz. Bahşettiler ki kana ihtiyacımız olduğunda kendilerinden alabiliyoruz. Sanki diğerleri gibi biz vatandaşları değiliz, vergimiz ödemiyoruz ve vatandaşlık hizmetlerini alamıyoruz da, Kızılay bu konuda insani olarak bizlere özel uygulama yapıyorlar. Sağolsunlar.

Ancak bilmenizi isteriz ki o çok ihtiyacını duyduğunuz kan bağışlarına biz eşcinseller de katkıda bulunabiliriz. Bu bizim görevimiz. Sözünü ettiğiniz riskleri tespit etmek de sizin göreviniz. Yukarıda bahsettiğim yaşam deneyimimdeki gibi durumlarda bana/bize yaşattığınız şokları yaşamak istemiyoruz. Ve daha önemlisi o bebek gibi ihtiyacı olanlara yardımcı olabilmek istiyoruz.


NOT: “Bilkent Renkli Düşün!” organizatörlüğünde başlatılan ".@TurkKizilayi Kan Bağışçısı Sorgulama Formunda yer alan homofobik yasağı kaldır” başlıklı kampanyaya buradan ulaşabilir ve destek olabilirsiniz. Çünkü Akar, bu konuda bir tepkiyle karşılaşmadıklarını videoda göreceğiniz üzere “rahatlıkla” söylüyor. 

8 yorum:

  1. Sevgili Tırtıl, öncelikle emeğine sağlık. Gayet güzel bir farkındalık yaratmışsın; ancak şunu belirtmeden de geçemeyeceğim: Eşcinsel ya da hetero, cinsel kimliğini ayırt etmeksizin, insanlar ''korunma'' konusunda hayli yetersiz... Özellikle, tek gecelik ilişkilerin moda olduğu bir dönemde içki masasından bilinçsizce kalkıp soluğu yabancı bir nefesin yatağında alma furyası alıp başını gitmiş; bilmem takdir eder misin?

    O nedenle, demem o ki, yazdıklarında tamamıyla haklı olmanla birlikte, eşcinseller arasında da ''şuursuzca'' yaşanılan cinsel birlikteliklerin yansıması çarpık bir algının kurbanı olduğumuzu düşünüyorum. Demek istediğimi anlatabilmişimdir umarım... Farkındalığın için bir kez daha teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söylediklerine katılıyorum elbette Huzur. Bu konularla ilgili olarak da "Tek eşli olmak ya da olmamak", "Oku da adam ol" gibi bazı yazılarım ilk aklıma gelenler. Okunmasını tavsiye ederim.

      Güzel yorumun için teşekkürler.

      Sil
  2. ben ibneyim kan verdim ama bakir olduğum için çok sorun olmaz sanırım bunlar. :D :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İbne olman hiç sorun değil. İlişki yaşamadıysan hele hiç sorun değil sevgili Adsız İbne :)

      Sil
  3. Kızılay'ın bu cahilce yaklaşımı oldukça yersiz, AIDS belasının ilk çıktığı zamanlar sadece eşcinsel hastalığı olarak görenler kadar da bağnaz. Masum bir çocuğa HIV virüsünü bulaştırdıkları da ortada. Kendi güvensizliklerini ve becerisizliklerini başkalarına yıkacakları yerde alınan her türlü kanı hızlı ve kesin sonuçlar verecek şeklide inceleyecekleri bir yapılanmaya zaman harcasalar daha iyi olur. Ekranlarda şow yapmanın alemi yok.

    Buna ek olarak; eşcinsellerin de sevgili huzur'un dikkat çekmek istediği noktada bir öz eleştiri yapması da gerekiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yurtdışında da bazı ülkelerde eşcinsellerden kan alınmadığına dair bilgilere ulaştım. Ancak birinci ağızdan Fransız bir sağlıkçı arkadaşıma sorduğumda, kan alınmadığını ancak bununla ilgili bir soru da yöneltilmediğini bana söyledi. Eğer gerçekten sağlık açısından bir sakıncası varsa, alınmayabilir. Ancak takınılan homofobik söylemlerin değiştirilmesi gerekmektedir.

      Eşcinsellerin kendi özeleştirilerini yapmaları elbette gerekiyor. Bu konuda da diğer konularda olduğu gibi hemfikiriz sevgili OGBD. Senin yorumun vasıtanla yukarıdaki bilgiyi de paylaşmış oldum. :)

      Sil
  4. Adam kızılay başkanı olmuş ama cahillik buram buram akıyoree

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...